Heb je een virtuele telefoondienst nodig voor je bedrijf? Hier bekijken we de belangrijkste verschillen tussen gratis en lokale nummers.
Nu mobiele telefoons en andere slimme apparaten in aantal toenemen, moeten bedrijven bedenken hoe gratis telefoonnummers in het digitale landschap passen. Terwijl e-mail, instant messaging, social media messaging en virtuele chatbots helpen om de contactroutes van klanten te diversifiëren, zijn telefonische diensten nog steeds erg in trek.
Uit onderzoek blijkt dat 90% van de Nederlanders wel eens een gratis nummer heeft gebruikt om contact op te nemen met een merk na het zien van een advertentie. Van die 90% genereerden de advertenties met nummers een respons van meer dan 30%. Het lijdt geen twijfel dat gratis bellen een ongelooflijk marketinginstrument is. Maar als je tolvrije versus lokale nummers overweegt, wat is dan beter? Kan het hebben van lokale aanwezigheid gunstiger zijn voor je verkoop?
Hieronder verkennen we de geschiedenis van zakelijke telefoonnummers en de verschillen tussen gratis en lokale nummers, terwijl we ook enkele voor- en nadelen van beide bespreken.
Waarom is het belangrijk om een zakelijk nummer te hebben?
Voordat we tolvrije nummers versus lokale nummers bespreken, is het belangrijk om de voordelen van een zakelijk nummer te begrijpen. Vlotte communicatie is een essentiële basis voor de groei van een succesvol bedrijf en het hebben van een zakelijk nummer is daar een belangrijk onderdeel van. Het helpt een rapport op te stellen tussen een organisatie en een klant, en het hebben van één herkenbaar nummer bouwt vertrouwen en veiligheid op. Dit geldt voor klantenservice en conversies; je consumenten hebben één aanspreekpunt nodig, maar willen ook een echt telefoonnummer gebruiken bij het doen van een aankoop. Door dit nummer gedurende de groei van je bedrijf te behouden, zullen je klanten het zien als een vertrouwenssignaal en het onmiddellijk associëren met je merk.
Gratis versus lokale nummers
Het belangrijkste verschil tussen gratis en lokale nummers is dat het eerste gekoppeld is aan een specifieke locatie, en het tweede niet. Als je een lokaal nummer voor je bedrijf krijgt, heb je een aangewezen netnummer voor je gekozen stad of dorp. Lokale nummers zijn beschikbaar via een traditionele vaste lijn, of virtueel.
Tip: 070 nummer aanvragen
Bij een gratis nummer is je exacte plaats niet zichtbaar voor de kiezer. Maar het voornaamste verschil met een gratis nummer is dat je klanten je helemaal gratis kunnen bellen.
Hoe kies je de juiste gratis telefoonnummer dienst
Met een virtuele telefoondienst kun je telefoonnummers aanmaken buiten je geografische locatie. Voor bedrijven met meer dan één doelgebied, of bedrijven die internationaal opereren, kan dit zeer voordelig zijn.
Heb je een lokale aanwezigheid nodig om je te richten op een specifieke buurt/gemeenschap?
Vinden je klanten het waardevol om bij een lokaal bedrijf te kopen in plaats van bij een nationaal/internationaal merk?
Moet je bedrijf zijn wereldwijde aanwezigheid vergroten en de communicatie met internationale bellers verbeteren?
Wil je bedrijf zich buiten je eigen regio uitbreiden?
Uitgelicht: 030 nummer aanvragen
Naast deze belangrijke vragen kun je ook rekening houden met de kosten wanneer je beslist voor welk type virtuele telefoondienst je kiest. Lokale zakelijke telefoonnummers en nationale telefoonnummers kunnen goedkoper zijn dan vanitynummers of echte 800-nummers. Maar meer betalen voor gratis nummers kan op de lange termijn andere kostenvoordelen hebben (zoals een groter klantenbereik en een beter rendement). Het is belangrijk om beide opties af te wegen en de voor- en nadelen ervan te overwegen.